Wetenschap: op bezoek bij de UT
In het leerlingenlab van de Universiteit Twente hadden twee studenten van de studie technische natuurkunde een mooi programma voor ons samengesteld.
De kinderen werden in teams ingedeeld en kregen de opdracht om een auto in elkaar te zetten met een muizenval als motor.
Dat was al een hele klus maar Naomi en Sietse lootsten de kinderen er stap voor stap doorheen.
Maar waar zijn al die overige onderdelen voor?
Na de eerste test met de auto werd er terug gekeken en geëvalueerd. Daarna mochten de leerlingen zelf wat dingen veranderen.
Waardoor komt de auto noch verder?
Wat kan beter? En dan natuurlijk weer testen...
Deze manier van werken moem je de wetenschappelijke methode. Hiervoor zijn dus de andere onderdelen, nu konden de kinderen bijvoorbeeld grotere of kleinere wielen uitproberen.
Bij de wedstrijd wilde elk team natuurlijk winnen maar het ging vooral erom te begrijpen welke dingen je aan je auto kunt veranderen en welk effect dat heeft. We hebben veel geleerd vandaag en zijn samen beter geworden!
Bedankt Naomi en Sietse!
