Geschiedenis activiteiten
Op expeditie naar de toekomst Wil je een grote opdracht maken over het reizen in de toekomst? Iets verder naar beneden op deze website vind je een uitgebreide beschrijving van deze les met een download naar de werkbladen.
Anne Frank videodagboek
https://www.youtube.com/annefrank, online videoserie van AnneFrank videodagboek.
Wil je meer weten over Archeologie? https://www.youtube.com/watch?v=lzfK6TUQndU
OP EXPEDITIE NAAR DE TOEKOMST
Deze opdracht kan je alleen of met meerdere kinderen doen. Het is vooral leuk om de opdracht met meerdere kinderen tegelijk te doen, wel moet dan iedereen een eigen mens ontwerpen die over 100 jaar leeft.
INLEIDING
Wat ga je maken?
Je maakt:
Een strip
Een lijst van de veranderingen die de mens over 100 jaar heeft ondergaan
Een tekening van de mens over 100 jaar
Een tekening van de mens over 100 jaar met bijzondere kenmerken in het gezicht
Wat heb je nodig?
Bij deze opdracht heb je dit nodig:
Kleurpotloden/stiften.
Tekenpapier.
Computer met internet.
Hulpmiddelen
Bij opdracht 1:
Filmpje over de aap en mens.
Bij opdracht 2:
Informatie over de evolutietheorie.
Benodigde tijd
4 tot 10 uur
Wat ga je leren?
Je kunt uitleggen wat de evolutietheorie inhoudt.
Je kunt uitleggen hoe de ontwikkeling is verlopen van aap naar mens.
Je bedenkt wat er aan het lichaam van een mens die over 100 jaar leeft, veranderd is.
Je kunt het verband leggen tussen de omstandigheden op aarde en hoe de mens eruit ziet. Bijvoorbeeld: Wat betekent het als de mens een grotere neus heeft?
Je ontwerpt je eigen mens en houdt daarbij rekening met hoe de aarde er over 100 jaar uitziet.
Hoe ga je leren?
Ik leer met mijn hoofd: Ik kan doelgericht opzoeken wat ik wil weten.
Ik leer met mijn hoofd: Ik kan conclusies trekken.
Ik leer met mijn gevoel: Ik wil weten hoe het zit.
Ik leer hoe ik leer: Ik kan terugkijken op mijn werk en gedrag en kan mezelf verbeteren.
Aan welke eisen moet het eindproduct voldoen?
je hebt in eigen woorden verteld wat apen met mensen te maken hebben.
Je hebt hierbij woorden als ontwikkeling, evolutie en geschiedenis gebruikt.
je kunt de namen noemen van de verschillende mens/aapsoorten.
Je laat in de strip zien hoe de verschillende menssoorten eruit zagen en geeft verklaringen voor de verschillen.
Je geeft in de tekstballonnetjes weer welke aanpassingen er aan de mens gedaan moet worden als er in de wereld van 100 jaar later diverse aanpassingen zijn gedaan.
je hebt een tekening gemaakt van een mens die over 100 jaar zou leven.
Je hebt de aanpassingen die jij hebt verzonnen verwerkt in jouw tekening.
je hebt beschreven wat er op aarde gebeurd zou kunnen zijn als de mens over 100 jaar een staart heeft.
je hebt beschreven wat er op aarde gebeurd zou kunnen zijn als de mens over 100 jaar een grotere neus heeft.
WERKWIJZE
Oriënteer kies en plan
Lees de opdrachten bij deze leeractiviteit goed. Doorloop per opdracht alle stappen. Bedenk welke informatie je nodig hebt om de gekozen opdracht goed uit te kunnen voeren. Leg vast hoeveel tijd je wilt besteden aan iedere opdracht en plan wanneer je de opdrachten gaat uitvoeren. Voor sommige opdrachten zul je eerst materiaal moeten verzamelen of een filmpje moeten bekijken.
Zoek informatie en bestudeer
Lees en bekijk de informatie bij de opdrachten. Bekijk ook het filmpje. Zoek recente informatie over het onderwerp op internet. Kijk bijvoorbeeld op de websites, maak aantekeningen, bijvoorbeeld in een mindmap, van de informatie die je wilt gebruiken. Houd ook een lijst bij van de door jou gevonden informatiebronnen.
Bedenk en maak
Ga nu aan de slag met de opdracht. Heb je houvast nodig? Bedenk dan aan welke eisen jouw eindproduct moet voldoen. Let in deze fase goed op je planning. Het is makkelijk om hieraan veel tijd te besteden. Verwerk je resultaten in het opgeslagen bestand en/of maak zelf één of meerdere nieuwe bestanden (plaatjes, foto's, etc), waarin je jouw resultaten verwerkt.
Test en verbeter
Probeer je ontwerp uit: laat het zien aan anderen.
Presenteer
Bedenk nu hoe jij/jullie het resultaat wilt/willen laten zien aan de leerkracht, de leerlingen of een andere groep. Maak hiervan een digitaal werkdocument met foto's of scans. Ook kan je kiezen om een les te geven waarin je aan anderen leert wat jij zojuist zelf hebt geleerd in de opdracht.
Evalueer
Kijk als je klaar bent nog even terug hoe alles is gegaan. Hiervoor vul je het evaluatieformulier in. Wat heb je zelf geleerd? Wat kun je aan anderen leren? Wat wil je nog meer leren? Deze stap helpt je om volgende opdrachten beter uit te voeren. Lever de gemaakte opdrachten in bij je leerkracht.
Veel leerplezier!
OPDRACHT
Opdracht 1
Voordat we in de toekomst gaan kijken, zullen we eerst even terug moeten gaan in de geschiedenis.
Bekijk dit filmpje en maak daarna de opdracht
https://schooltv.nl/video/hoe-is-de-mens-ontstaan-van-mensaap-naar-homo-sapiens/#q=mens
Wat hebben mensen en apen met elkaar te maken? Open de bijlage bij opdracht 1. Schrijf dit op in de middelste kolom.
Opdracht 2:
Weet jij nu al precies hoe het zit met de aap en de mens?
Je gaat nu op zoek naar nog meer informatie over de ontwikkeling van aap naar mens.
Stam jij van de apen af? Open de bijlage bij opdracht 2. Heb jij deze afbeeldingen weleens gezien?
Nu je de plaatjes hebt gezien, ga je op zoek waar deze plaatjes mee te maken hebben, namelijk de evolutietheorie. Misschien weet jij hier al veel vanaf, maar als je er nog niet zoveel over weet is dat geen probleem. Op de sites die hieronder staan, kun je veel informatie hierover vinden.
Evolutietheorie
Natuurinformatie
Kijk goed op deze sites en je mag natuurlijk ook zelf op het internet zoeken. Zoek uit hoe de ontwikkeling van aap naar mens is gegaan.
Maak een kort stripverhaaltje over de evolutie van de mens. In de strip moet in ieder geval het volgende staan:
Welke namen de verschillende menssoorten hebben.
Hoe de verschillende menssoorten eruit zagen en wat speciaal was aan ieder soort.
Vergeet je strip niet een mooie titel te geven!
Opdracht 3:
Nu gaat het echte werk beginnen. Reis je mee naar de toekomst? (bekijk de afbeelding in de bijlage bij opdracht 3)
Op expeditie naar de toekomst "Reis je mee"
Vliegende schotels, met een zwevende bus naar school, dieren die zijn uitgestorven en klimaten die zijn veranderd. De wereld zal er over 100 jaar heel anders uit zien dan op dit moment. Maar als de wereld er zo anders uitziet over 100 jaar, verandert de mens dan ook mee? Want wat zou er bijvoorbeeld met het lichaam van de mens moeten gebeuren als het overal op aarde 10 graden warmer is? En wat dacht je ervan als mensen anders gaan eten? Wat zou er dan veranderd moeten zijn.
Nu jij 100 jaar vooruit reist in de tijd, ben jij de eerste ontdekkingsreiziger die kan vertellen hoe de mens er over 100 jaar uitziet. Wij hebben alvast een paar dingen verzonnen die er over 100 jaar anders zullen zijn.
De temperatuur is 15 graden hoger dan nu.
Er is minder zuurstof op de aarde.
Wij zullen veel achter de computer en televisie zitten en natuurlijk zijn er nog een heleboel nieuwe dingen uitgevonden.
We moeten veel meer nadenken en informatie op kunnen nemen.
Wat heeft dit voor gevolgen voor hoe de mens eruit ziet?
Open de bijlage Eigen gezicht. In de tekstballonnetjes kun je opschrijven wat er aan het lichaam van de mens veranderd is over 100 jaar en waarom. Bedenk zelf ook nog 2 dingen die er aan het lichaam van de mensveranderen. Vind je het leuk om er meer dan 2 te verzinnen. Dat mag natuurlijk altijd!
Opdracht 4:
Alleen maar bedenken wat er veranderd is aan de mens over 100 jaar is natuurlijk erg saai. Daarom ga jij nu een tekening maken van hoe de mens er over 100 jaar uitziet. Dus als mensen over 100 jaar zoeken op internet naar de evolutie van de mens dan moet jouw tekening van de mens over 100 jaar in het rijtje staan. Denk bij het tekenen aan wat je bij opdracht 3 gedaan hebt. Dit moet namelijk wel te zien zijn in jouw tekening.
Zie bijlage bij opdracht 4.
Opdracht 5:
De mens met een staart en een superneus?
Jouw mens is nu af, maar om je te plagen nog even iets om over na te denken. Want stel je voor:
Je reist naar de toekomst en je schrikt je rot. De mensen daar hebben namelijk een veel grotere neus en nog bijzonderder, ze hebben een staart. Zie jij het al voor je?
Wat moet er aan de wereld veranderd zijn als de mensen er over 100 jaar zo uit zien?
Schrijf dit op in de wereldbol, zie de bijlage bij opdracht 5.